آیین تحلیف ۵٨ کاراموز وکالت کانون وکلای دادگستری قزوین که پس از إتمام دوره ١٨ ماهه کاراموزی و موفقیت در امتحانات کتبی و شفاهی به افتخار وکالت پایه یک دادگستری نائل شده بودند در شکوهمندی هر چه تمام تر و با حضور اساتید، پشکسوتان، اعضای هیات مدیره و مسیولین قضایی و اداری و سیاسی استان قزوین برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط کارآموز وکالت دادگستری و قاری برجسته کشوری اقای کاوه منتظمی و سپس همخوانی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد؛ بدوا آقای غلامرضا تجدد رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین ضمن خیر مقدم به حضار و مدعوین از حضور گرم مسئولین و میهمانان بویژه جناب آقای انصاری، ریاست محترم کل دادگستری استان قزوین و نیز جناب آقای داود محمدی، ریاست محترم کمیسیون اصل نود و نماینده مجلس شورای اسلامی تشکر نمود و حضور جناب دکتر نجفی توانا را افتخاری برای این کانون دانست و از این استاد برجسته حقوق جزا و ریاست سابق کانون وکلای دادگستری مرکز به نیکی یاد نمود.

تجدد افزود: سطح مطالبات وکلا از کانونها در این دوره افزایش چشمگیری داشته و شاید به جُرأت بتوان گفت جناب دکتر نجفی توانا به اندازه ادوار گذشته حضور در رسانه و مصاحبه داشته و هربار در زمینه ای از مسائل اجتماعی، حقوقی و فرهنگی اظهار نظر داشتنند و همین سطح عملکرد منجر شد که کارکرد ملی کانون همسطح کارکرد صنفی ان خودنمایی نمود.

وی در ادامه از کمسیون کاراموزی و رفاه و روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قزوین که در برگزاری مراسم زحمات بسیاری را متحل شده و برنامه ای درخور و بی نقص را تدارک دیده بودند؛ تشکر نمود.

تجدد بیان داشت که چهاردهمین آیین تحلیف کانون وکلای دادگستری قزوین به سنت هر ساله برگزار می­شود تا با پاسداشت از مقام رفیع وکالت و برگزاری هر چه با شکوه تَر مراسم های کانون وکلا بتوانیم به مانند گذشته این میراث ماندگار را در مقابل هجمه گسترده به استقلال ان حفظ کنیم.

وی افزود: امروز ۵٨ وکیل جوان با تزریق نیروی جوانی و انرژی و علم خود و پیوند آن با علم و تجربه پیشکسوتان، به کانون وکلا بر قوام و صلابت درخت عدالت خواهند افزود و با پوشیدن کسوت فاخر  وکالت و با نیت خدمت از حق و عدالت و مظلوم دفاع خواهند نمود.

او توصیه کرد که وکلای جوان در هنگام قرائت متن سوگند نامه به بند بند متن آن با دقت بیشتر توجه نمایند و تمام مطالب آن را سرلوحه و ره توشه خود قرار داده و همواره سعی کنند که مدافع از حق باشند.

تجدد سپس با توجه به اینکه خود را شاگرد استاد نجفی توانا خواند، اعلام داشت که امروز سعی میکند به جای اینکه در موضع ریاست کانون نصیحتگر کاراموزان باشد، به افتخار حضور استاد دکتر علی نجفی توانا، بیشتر شنونده و بهره بردار سخنان این استاد فرهومند بوده و بدین وسیله دین خود را به استاد خود ادا نماید.

پس از بیانات ریاست کانون، با دعوت مجری توانمند وکیل پایه یک دادگستری جناب علی کشاورز ، استاد دکتر نجفی توانا استاد مسلم حقوق جزا و ریاست سابق کانون وکلای مرکز در پشت تریبون ایستاد.

او پس از عرض سلام و ادب خدمت همکاران، پیشکسوتان ، اعضای هیأت مدیره و جامعه وکلای استان قزوین به ویژه رهروان تازه وکیل شده این جامعه، ابراز امیدواری کرد که این عزیزان سنگینی این وظیفه را تحمل می کنند و وظایف مربوط به آن را به درستی انجام خواهند داد.

و قبل از آغاز سخنان خود درباره زادگاه خود گفت: شهر قزوین شهر تاریخ سازی است؛ شهر علم، شهر ادب، شهر سیاست، شهر مقاومت، شهری که همیشه در تاریخ چهره های ماندرگاری را به ایران و جهان شناسانده است و اکنون هم امیدواریم که چهره هایی از این گونه در میان شما وکلای جوان شناسایی گردد.

علی نجفی توانا، استاد برجسته علم حقوق کشور و عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن تشکر از ریاست کانون وکلای دادگستری قزوین و سایر اعضای هیأت مدیره به جهت دعوت در این مراسم با شکوه بیان داشت:

برای تعیین موضوع مطالب و سخنان امروزم در جمع شما بزرگواران از عناوین و مباحث بسیاری عبور کردم و در نهایت به بحث ” استحاله¬ی نقش وکیل “به عنوان موضوعی برای ایجاد احساس مشترک در بین شما همکاران رسیدم.

وکالت یک امر تخصصی است؛ ابتدا به صورت تجربی و سپس به صورت آکادمیک به افرادی سپرده می شود که توانایی خاصی نسبت به مردم عادی دارند. قدرت نگارش، قدرت القاء مطلب به مخاطب و قدرت بیان بالا از جمله این توانایی ها هستند.

او افزود: جالب است که بدانیم امروزه بیشترین نقش را در اداره امور دنیا وکلای دادگستری به عهده دارند زیرا هر جا که ضابطه و مقررات باشد وکیل دادگستری حضور دارد.

وکیل در دو بعد درگیر حقوق است؛ یکی دانش حقوق و دیگری فن حقوق، علم حقوق مجموعه آموزه ها و داده هاست؛ نظر است؛ دیدگاه است و اطلاعات است اما این اطلاعات در صورتی که مورد استفاده قرار گیرد تبدیل به فن حقوق می¬شود، و زمانی می¬توان فردی را وکیل خطاب نمود که علاوه بر علم به مباحث و مطالب حقوقی به فن وکالت، فن دفاع و فن حقوق نیز مسلط باشد.

به عبارت دیگر انتقال مفاهیم و مطالب کتب حقوقی به مراجع قضایی و اداری هنر نیست، انتقال موثر این محتوا زمانی که در مخاطب اثر مستقیم بگذارد، هنر است.

و یک وکیل قبل از آنکه آموزه های حقوق را به نحو موثر به نفع موکل مورد استفاده قرار دهد یک سرباز عدالت است. نقشی فراتر از آنچه در قانون برای ما بیان شده! و هم اینجاست که نقشی فراتر از یک صنف و حرفه برای وکیل دادگستری متصور است.

وکیل دادگستری امروز نه تنها با قاضی دادگستری ارتباط دارد بلکه به گونه های مختلف با سه قوه در ارتباط است و به دلیل انجام حرفه وظیفه اش نقش تربیت، آموزش، دانش افزایی و توانمندی در مرجع قضایی را ایفا می کند.

وکیلی صاحب نظر و توانمند است که وقتی به مرجع قضایی پا می¬گذارد، قاضی احساس کند با فردی مقابله خواهد کرد که از او توانمند تر است و برای داشتن اینچنین توانایی یک وکیل دادگستری می¬بایست به هنر انتقال داده ها(فن وکالت) مسلط باشد.

امروز وکیل دادگستری قبل از آنکه از موکلش دفاع کند باید از جایگاه وکالتش دفاع کند، باید بگوید من وکیل هستم و اگر نباشم فرشته عدالت قادر به پرواز نیست و نظام عدالت قضایی با یک چرخ قضاء نمی چرخد.

در دنیا اگر وکیل نباشد دادگستری معنا پیدا نمی کند. برای این که امروز وکیل دادگستری به قاضی می آموزد که از چهارچوب عدالت و قضاء خارج نشود و به او می آموزد که قبل رویارویی با وکیل می بایست از کل ظرایف و جزئیات پرونده آگاه باشد تا بتواند در مقابل او از جایگاه دستگاه قضاء دفاع کند.

اینکه گفته شد وکیل دادگستری می بایست قبل از دفاع از موکل از جایگاه وکالت دفاع کند به این ترتیب است که ابتدا باید ثابت کند که حق دفاع دارد تا بعد بتواند از موکلش دفاع کند.

ما با چراغ علم و هنر خود وارد تاریک خانه ای خواهیم شد که فرشته عدالت چیزی در آن نمی بیند؛ پس باید حقایق دفاعی خود را به او القا کنیم لذا مجبور به مطالعه و تحقیق و تفحص هستیم تا از جدیدترین نظرات بهره مند شویم و همانند یک سرباز جنگجو وارد عرصه دفاع و قضاء شویم.

وکیل دادگستری در دنیا معلم نظام قضایی است همان گونه که قاضی خوب معلم نظام دفاعی است و این تعامل زمانی قابل اعمال و انجام است که توان دفاعی، قضایی در حد تعادل باشد.

از طرف دیگر نهاد وکالت در تعامل با نظام قضایی دو وظیفه مهم دارد، یکی نقد و دیگری اصلاح.

نقد به قانون و به نحوه اجرای قانون در نظام قضایی، نقد به ساختار نظام قضایی و در عین حال پیشنهاد اصلاح، پیشنهاد بالندگی و زدایش مشکلاتی که در نظام قضایی است.

قانون احیاء دادسرا یکی از نمونه های عینی این تعامل است و اهمیت نقش وکیل دادگستری را نشان می دهد.

ایشان در خصوص یکی از مشکلات موجود در لایحه وکالت(تبصره ماده ۴۸) بیان داشت: مطابق این تبصره در بعضی از جرائم مهم مندرج در ماده ۳۰۲ وکیلی حق حضور در مرجع قضائی را دارد که توسط ریاست محترم قوه قضاییه مورد تائید واقع شود.  که بنده این موضوع را به گونه ای اعمال تبعیض و بر خلاف اصل ۳۵ قانون اساسی می دانم و در صورتی که قوه قضاییه برخی از وکلا را تائید و برخی را رد نماید مرتکب تبعیض شده است. زیرا وکیل دادگستری تا زمان برخورداری از پروانه وکالت، حق حضور در مراجع قضایی را خواهد داشت و به همین دلیل من در پاسخ به پرسش ریاست قوه قضاییه در خصوص ارائه لیستی از وکلای مورد تائید، لیست تمامی اسامی وکلای دادگستری را تقدیم نمودم.

او در ادامه افزود:

اخیراً متأسفانه بحث از فساد وکلای دادگستری مطرح شد و دادستان محترم وقت در جایی فرمودند که بعضی از وکلا فاسد هستند و بنده در جواب ضمن اعلام آمادگی خود برای مناظره گفتم که معدل سلامت وکلا را کمتر از معدل سلامت قضات نمی بینم و این گفته در صورت تشکیل یک کمیته با هدف بررسی و تحقیق این که وکلا معدل سلامتی بالاتر از تمام اقشار جامعه  را دارند، قابل اثبات است.

نجفی توانا در ادامه سخنانش گفت: وظایف وکیل دادگستری تنها به دفاع از موکل خود خلاصه نمی شود و قوه قضاییه تنها مخاطب ما نیست.

وکیل دادگستری با توجه به شناخت خود از قانون و مقررات هر جا که از انحرافی از قانون را مشاهده نمود می بایست قد علم کرده و آن را بنویسد و بیان نماید.

چرا که تنها راه های فرار از فساد: شایسته سالاری، قانون مداری و برخورد قاطعانه در ادارات و دستگاه قضایی است و ما وکلا با حضور در نظام اداری کشور کمک می کنیم که دولت بازنده مرجع قضایی نباشد.

لذا اگر ما توجه به اجباری شدن وکالت داریم نه الزاماً به جهت نفع وکلا بلکه با توجه به ایجاد امکان بهره مندی نظام اجرائی کشور از حضور این جمعیت فرهیخته است و نیز حفاظت از ارزش های ملی که هدف اصلی مد نظر ما است.

دکتر نجفی توانا سومین عرصه قابل حضور برای وکلا را عرصه تقنینی کشور عنوان نمود و از اینکه ۸۰ درصد اعضای مجلس قانونگذاری را اقشاری اعم از مهندسان، کاسبان و پزشکان تشکیل داده اند، گله کرد و افزود: مجلس وکلای ملت را بدون حضور جمعیت وکلای دادگستری که با اصل وکالت و شرایط و قواعد آن آشنایی دارند و عالم به حقوق ملت هستند؛ نمی توان اداره کرد.

او همچنین عواقب عدم استفاده از وکلا در خانه ملت را ذهن گرا شدن قوانین و میرایی آنها بیان نمود و افزود: یک حقوقدان از سیاست تبعیت نمی کند و در مقام توجیه به وکلایی که از پرونده های سیاسی دفاع می کنند بیان نمود که شما باید از این گونه پرونده ها نیز حقوقی دفاع کنید. یک وکیل در عرصه حرفه ای خود تنها کار حقوقی می کند و اظهار امیدواری کرد که در صورت فعالیت وکلا در عرصه تقنینی با توجه به آشنایی وکلا یا حقوق شهروندان و نیازهای جامعه می توان قوانین خوبی را تهیه و تصویب نمود.

ایشان در موضوع حقوق شهروندی هم سهم حضور وکلا را بسیار موثر بر شمرد و به ملاقات خود با نخست وزیر وقت کشور نروژ اشاره نمود که در جلسه ای با موضوع حقوق بشر صورت گرفت و از برداشت و نگاه افتراقی و یک جانبه ای که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها به ایران دارند گله کرد. در حالی که کشوری مثل عربستان به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر از نظرهای آنان به دور مانده است.

دکتر نجفی توانا سخنان خود را با بیان اینکه امروز کشوری موفق است که بتواند نظر نهادهای مدنی و جامعه را به خود جلب کند ، ضمن اعلام آمادگی کانون نهای وکلا به عنوان نهاد مدنی جهت مشارکت در هزینه های حقوقی کشور به پایان رساند و جمله زیر را بیان داشت:

آبروی وکیل دادگستری نه به ثروت و مقام بلکه به چگونگی عملکرد وی در شناسنامه حرفه ای او، وابسته است.

پس از جناب اقای دگتر علی نجفی توانا بخش اول مراسم تحلیف با اجرای چند قطعه موسیقی توسط هنرمند شهیر استانی آقای بابک برهانی به پایان رسید و در بخش دوم هم مجری محترم ار جناب اقای محمدحسین سرداری، ریاست محترم کمیسیون کارآموزکانون دعوت بعمل آورد.

آقای سرداری پس از عرض سلام و ابراز مراتب تقدیر و تبریک خود به کارآموزانی که در شرف نائل آمدن به حرفه والای وکالت هستند سخنان خود را با پندی از کتاب آپولوژی افلاطون که در اصل به نقل از سقراط حکیم نگارش شده است و تشریح مساله اخلاقی «علم و آگاهی به ندانسته های خود» که منجر به ایجاد حس تواضع و فروتنی در انسان میگردد آغاز نمود و سپس از وکلایی که در جریان برگزاری اختبار کتبی و شفاهی یاری رسان کمیسیون کارآموزی بودند با ذکر اسامی ایشان قدردانی نمود.

در اختبار کتبی: سرکار خانم کیانی فرد، جناب آقای ساعی، جناب آقای معروفی، جناب آقای بشردوست، جناب آقای شاه تقی، جناب آقای حاجی محمدیها، جناب آقای رجبعلی، جناب آقای محمد امینی

و در اختبار شفاهی: جناب آقای قاسمی رودباری، جناب آقای حاجی محمد پور، جناب آقای طایفه زرکش، جناب آقای محبی، جناب آقای معتمدی، جناب آقای حصاری، جناب آقای علی امینی.

پس از خاتمه سخنان ریاست کمیسیون کارآموزی مراسم با رونمایی از کتب جواهر الکلام علامه محمد حسن نجفی در ۱۳ جلد که توسط دکتر علی اکبر نایب زاده -از مفاخر و پیشکسوتان کانون وکلای دادگستری استان قزوین- ترجمه شده است؛ ادامه یافت و سپس از کارآموزان جهت ادای سوگند وکالت و نائل آمدن به حرفه رفیع وکالت دعوت شد.

در این مراسم ۵۸ کارآموز وکالت با ادای سوگند وکالت به جامعه وکلای دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری قزوین افزوده شد.