پیشنهاد برگزاری همایش چشم انداز حمل ونقل پاک با محوریت دوچرخه در شهر از حدود ۲ ماه پیش با همت انجمن دوستداران دوچرخه مطرح گردید. در این مسیر انجمن با اهدافی که از پیش برای خود تعریف کرده بود شروع به رایزنی با سازمانهای مرتبط کرد. که در نهایت زمان برگزاری همایش و محورهای سخنرانان مشخص گردید.


در ابتدای امر میبایست از زحمات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین و سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت همکاری بسیار عالی در برگزاری این همایش تقدیر و تشکر کرد.

سخنرانان برنامه
۱- آقای مهندس فرخ زاد
۲- آقای غلامرضا تجدد
۳- آقای دکتر نصرتی
۴- آقای مهندس مانی فر
۵- آقای عباس وثیق نیا
۶- آقای سرگرد محمدی
۷- آقای مهندس امانی
۸- آقای مهندس درویش

مشروح سخنان این بزرگواران را در ادامه دنبال کنید

 

جناب آقای مهندس علی فرخزاد، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در سخنرانی خود در اولین همایش چشم انداز حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه در شهر بیان فرمودند که استفاده از وسیله نقلیه پاک هزینه‌های درمانی را کاهش خواهد داد و همچنین استفاده از دوچرخه می‌تواند بخش اعظمی از آلودگی هوا را از بین برده و با حفظ محیط‌زیست و هوای سالم بسیاری از هزینه‌های بهداشتی و درمانی را کاهش داد. مهندس فرخ‌زاد در این همایش که امروز صبح با حضور مدیران کشوری و استانی در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشتند که با توجه به مزایای استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری باید استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک در اولویت قرار گرفته و توجه بیشتری به آن شود، وی افزود: ایجاد برنامه زمان‌بندی شده برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر نیازمند حمایت مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردم نهاد می باشد و استفاده از دوچرخه ضمن کاهش آلودگی هوا که به محیط‌زیست و داشتن هوای پاک کمک می‌کند یک رشته ورزشی هم به شمار رفته و در سلامتی جسمی و روحی مؤثر است. همچنین ایشان در بیانات خود اظهار داشتند که استفاده از دوچرخه می‌تواند بخش اعظمی از آلودگی هوا را از بین برده و با حفظ محیط‌زیست و هوای سالم بسیاری از هزینه‌های بهداشتی و درمانی را کاهش خواهد داد، بنابراین از مبالغ صرفه‌جویی شده در این بخش می‌توان در حوزه‌های دیگر استفاده کرد. همچنین یادآور شدند که علی رغم این که در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای ترویج استفاده از دوچرخه صورت گرفته اما فرهنگ سازی نیازمند اطلاع رسانی بیشتری است که در زمینه ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه چند راهکار باید ارائه و در زمان تعیین شده اجرایی شود که تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد که در ابتدا برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری باید اعتقاد قلبی داشته باشیم تا بتوانیم با تلاش بیشتری به این مهم برسیم، در این راستا بخش نامه‌های استانی و محلی بسیاری در این زمینه ابلاغ شده  اما اجرایی نشده است که می‌توان با اجرایی کردن بخش نامه‌ها قدم‌های بهتری برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری برداریم در واقع ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیاز به اعتبارات مالی ندارد بلکه در این زمینه باید تدابیر مدیریتی و اجرای قوانین وارد کار شده تا اقدامات با برنامه‌ریزی مدون انجام شود، همچنین ایشان تصریح کردند که ترویج فرهنگ دوچرخه سواری فقط نباید مختص شهر قزوین باشد بلکه باید در کل استان به این موضوع توجه شود همچنین ایشان در ادامه سخنرانی خود به پیوستگی حمل ونقل عمومی شهری با دوچرخه برای قرارگیری دوچرخه در اتوبوس‌ها برای مسیرهای طولانی باید راهکارهای اندیشیده شود تا شهر قزوین در این زمینه الگو شود اشاره نمودند و ایشان با اشاره به ایمنی مسیر دوچرخه سواران اشاره نمودند که از جمله از موضوعات جدی است که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد و در نهایت پیشنهاد داده شد که در پایان این همایش چند راهکار جدی برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری باید ارائه شود تا در زمان تعیین شده اجرایی شود.

 آقای غلامرضا تجدد (رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین)

ایشان فرمودند حقوق شهری با حقوق شهروندی تفاوت دارد. حقوق شهروندی همان حقوق بشر است که در فصل سوم قانون اساسی کشور و اسناد بین المللی منعکس شده. حق ذاتی که به هر فرد انسانی تعلق میگیرد و جزء لاینفک شخصیت اوست. اما حقوق شهری مجموعه قواعد و مقرراتی است که به مدیریت امور شهری میپردازد و قوانین توسعه و عمران شهر را تبیین میکند. با این وجود میتوان میان آنها ارتباطی یافت، به ویژه در نسل سوم حقوق بشر که درباره حمایت از محیط زیست است. در سطح داخلی اصل پنجاهم قانون اساسی از حق فرد در داشتن محیط زیست سالم سخن میراند. در سطح بین المللی نیز اهداف هفده گانه توسعه پایدار، که سال گذشته در سازمان ملل تصویب شد، داشتن شهری سازگار با محیط زیست را مطلوب میداند. در این سند جهانی، دولتها متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به آن هدف ها جامه عمل بپوشانند. بنابراین داشتن شهری سالم و پاک جزئی از حقوق بشر به شمار می آید. توسعه استفاده از دوچرخه در شهر نیازمند اصلاحاتی در قانون و چه بسا تصویب آیین نامه این خصوص است. کانون وکلای دادگستری قزوین با داشتن بیش از هشتصد وکیل و کمیسیون های تخصصی از جمله کمیسیون حقوق شهری و محیط زیست، آمادگی دارد با شهرداری، نهادهای دولتی و سمن ها همه گونه همکاری مشاوره ای و پژوهشی حقوقی به عمل آورد.


مهندس محمد درویش (مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست)
ایشان فرمودند:
برای داشتن هوای پاک در گام نخست باید از خودرومحوری عبور کنیم که با اجرای این طرح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.
وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که هزینه خودرومحوری ۶۵ هزار میلیارد تومان است و سالانه هزاران نفر در اثر تصادفات خودروها کشته می‌شوند.
ایشان با بیان اینکه دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال از چاقی رنج می‌برند، اضافه کرد: باید از خودرومحوری عبور کرده و به سمت استفاده از دوچرخه و وسایلی تردد کرد که بتوانیم محیطی امن و سالم داشته باشیم.
درویش تصریح کرد: ۱۷ بیماری در اثر خودرومحوری ایجاد می‌شود که برای درمان این بیماری‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف شود.
وی خاطرنشان کرد: همه ما نسبت به کشور مسؤولیت داریم بنابراین باید تمام تلاش خود را برای رفع دغدغه‌هایی که در حوزه آلودگی هوا وجود دارد، به‌کار گیریم.
مدیرکل دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه نیازمند اراده قوی است، یادآور شد: شعار دادن برای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه را باید تمام کرده و اقدامات عملی را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم.

 

دکتر نصرتی بیان داشتند که توسط مدیریت شهری قزوین اقدامات زیرساختی برای توسعه دوچرخه سواری در شهر قزوین اجرایی شده است(به عنوان مثال اکنون مسیر دوچرخه سواری در جاده باراجین احداث شده) و بودجه خوبی سالانه برای بهبود حمل و نقل هزینه می‌شود اما هنوز اقدامات فرهنگی برای توسعه دوچرخه سواری در شهر تاریخی و فرهنگی قزوین صورت نگرفته است و اکنون باید برای ترویج دوچرخه سواری فرهنگ سازی صورت گیرد.
ایشان با اشاره به تشکیل کارگروه «قزوین+۲۰» در سال ۸۸ که اکنون هر هفته با حضور بیش از ۶۰نفر جلسات این کارگروه برگزار می‌شود، بیان کرد: در ابتدای برگزاری این کارگروه، ۲۰موضوع از سوی این کارگروه مطرح شد که در هر موضوع چندین پروژه تعریف شده است، با اشاره به اینکه در سال ۸۸ اجرایی شدن این ۲۰موضوع برای مسوولان و مردم آرزو بود، بیان کرد: در همان سال برای این کارگروه موضوع حمل و نقل در اولویت قرار داشت و محورهای اول آن احداث مرکز کنترل ترافیک، تهیه طرح جامع ترافیک شهر قزوین و احداث پنج تقاطع غیرهمسطح بود، اکنون به جای پنج تقاطع غیرهمسطح در شهر قزوین ۲۰ تقاطع احداث شده است و مرکز کنترل ترافیک در شهر قزوین احداث و طرح جامع ترافیک شهر قزوین نیز تهیه شده است.ایشان تصریح کردند که در آن زمان نیازها و نگاه‌ها به گونه‌ای دیگر بود، به گونه‌ای که یک حس رقابتی بین شهرها وجود داشت که هر شهری که تقاطع و برج بیشتری داشته باشد آن شهر توسعه یافته است اما اکنون این نگاه فرق کرده است. همچنین اظهار داشتند اکنون طبق طرح جامع شهر همه بلوارها به جزء یک بلوار در شهر قزوین احداث شده است و طبق طرح جامع ترافیک شهر قزوین باید ۱۰۰کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین در افق ۲۰۲۰ احداث شود که اکنون ۲۰کیلومتر آن احداث شده است ایشان بیان فرمودند که طبق طرح جامع ترافیک شهر قزوین احداث مسیر پیاده در اولویت قرار دارد و بهاء دادن به حوزه اتومبیل به حداقل رسیده است و همچنین پرداختن به حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد.
و با اشاره به ایستگاه‌های دوچرخه سواری در شهر قزوین گفتند که تا ۴ ماه آینده در شهر قزوین طرح ایستگاه‌های دوچرخه سواری اشتراکی راه‌اندازی خواهد شد و شهر قزوین با عقد قرارداد با پیمانکار در کشور با شیوه جدید این طرح را اجرایی خواهد کرد، در طرح ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در شهر قزوین ۲۵ ایستگاه با ۵۰۰دوچرخه پیش بینی شده است.
همچنین ایشان تصریح کردند که یکی از اولویت های اصلی کارگروه قزوین +۲۰ اکنون موضوع دوچرخه سواری در شهر است و اجرای طرح ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی از سوی این کارگروه پیشنهاد شده است.
شهردار قزوین با بیان اینکه طبق آمار ۴۰هزار نفر در شهر قزوین دوچرخه دارند، گفت: در شهر ۴۰۰هزار نفری فقط ۱۰درصد صاحب دوچرخه هستند.
وی با بیان اینکه خیابان‌های این شهر برای این تعداد خودور به خصوص خودروهای تک سرنشین طراحی نشده است، گفت: تمام زیرساخت های کشورهای پیشرفته به گونه ای طراحی شده است که مشکلی برای خودرو وجود ندارند اما به گونه‌ای فرهنگ سازی کردند که نقش دوچرخه در این کشورها پررنگ تر استو با اشاره به اینکه در واقع وضعیت فعلی ما مشابه ۵۰سال گذشته کشورهای توسعه یافته است و کشورهای توسعه یافته اقدامات تاثیرگذاری برای فرهنگ سازی دوچرخه سواری انجام دادند، باید اکنون اقدامات فرهنگ سازی برای توسعه دوچرخه سواری به خصوص از طریق صدا و سیما و انجمن های مردمی، دانشگاه و مدارس صورت گیرد.
ایشان فرمودند که در گذشته شهر قزوین به خاطر دشت بودن و داشتن شیب مناسب دوچرخه سواران زیادی داشت اما اکنون اینگونه نیست.
ایشان در سخنان خود متذکر شدند که در شهر قزوین اگر بخواهیم می‌توانیم دوچرخه سواری را ترویج دهیم.
این مقام مسوول در سخنرانیشان ادامه دادند با این بیان که فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری نیاز به عزم جدی و ملی دارد.
وی با اشاره به احداث تقاطع‌ها و بلوارها از سوی شهرداری قزوین همچنین ابراز داشتند کمیسیون های مانند کمیسیون ماده پنج و ۱۰۰ یک سری کاربری‌های تعریف می‌کنند برای افرادی که ساخت و ساز انجام دادند که تقاطع‌ها و بلوارها را تحت شعاع قرار داده است به گونه‌ای که نشان می‌دهد اصلا شهرداری قزوین هیچ اقدامی انجام نداده است، این کمیسیون‌ها کاربری‌های در محور برخی تقاطع‌های غیرهمسطح بدون پارکینگ و برای شغل‌های خاص به صورت تجاری خطی تعریف کردند که باعث شده به دلیل عدم رعایت شهروندان و در برخی مواقع عدم حضور پلیس در پنج تقاطع غیرهمسطح شاخص، پارک خودروها به صورت دوبله و سه بله صورت گیرد که در این رابطه راهکارهایی پیدا کردیم تا این مشکل حل و فصل شود، همچنین در نهایت ابراز داشتند که برگزاری همایش‌های در این راستا ارزشمند است اما انعکاس و نتایج این همایش ارزش بیشتری دارند.

 

مهندس حامد مانی فر (مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی)
ایشان با این موضوع بحث خود راآغار کردند که امروزه در دنیا ماشین را کنار گذاشته و دوچرخه را به خیابانهای شهر خود آورده اند ولی ما هنوز نگران مشکلات حمل و نقل خودروهای شخصی خود هستیم
فرهنگ شهرنشینی مردم را برنامه ریزی مسئولین برای توسعه شهرها رقم می زند.
ایشان عنوان کردند آرزوهای یک شهر را یک جمعیت محدود نمی نویسند بلکه باید همه برای تحقق آن دست به کار شوند.
وی افزود: هر گونه توسعه ای باید بر اساس پیشینه ی تاریخی، نیازها، تجربیات شهری و نگرش های روز باشد.
مانی فر اضافه کرد: سازمانهای مردم نهاد با برگزاری این همایشها و سمینارها در حال انجام وظایف خود هستند ولی تا زمانی که مسئولین وارد عمل نشده و تصمیمات اجرایی نگیرند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
ایشان با تاکید بر اینکه مدیران باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنند عنوان کرد: باید اولویت و هدف خود را در حوزه حمل و نقل مشخص کرده و با شتاب بیشتر برای تحقق آنها تلاش کنیم.
مهندس مانی فر با اشاره به اینکه برنامه ریزی مدیران برای توسعه شهر، فرهنگ مردم را رقم می زند، گفت: وقتی همه ی برنامه ها و اولویتهای اجرایی برای تسهیل در تردد خودروهای شخصی و حمل و نقل خصوصی است، چگونه می توان توقع داشت که فضا برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر باز شود.
وی با بیان اینکه نگاه مردم به مسئولین است تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها با توصیه به مسولین، رفتار آنها را الگوی مردم دانسته و تاکید داشته اند که نهایت دقت در برنامه های اجرایی و حتی رفتارهای فردی توسط مسئولین بکار گرفته شود.
ایشان با اشاره به اینکه تمام معابر و خیابانهای شهر باید دارای مسیر عبور دوچرخه باشند، بیان کرد: برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر باید مسیرهای دوچرخه سواری ایمن بوجود آمده و این مسیرها به صورت پیوسته و دنباله دار اجرا شود.
مانی فر اضافه کرد: در ضوابط و مقررات، انواع سخت گیریها برای اجرای پارکینگ خودروها اعمال می شود ولی هیچ توجهی به ارتقای بستر استفاده از دوچرخه نمی شود.

  

مهندس تورج امانی (معاون فنی عملیاتی شرکت پخش فراوردهای نفتی منطقه قزوین)
ایشان با اشاره به روند رو به رشد توسعه فضاهای شهری که نه تنها خودرو محور هستن بلکه مشوقی است برای استفاده از خودور . کم بود بستر مناسب برای حرکت به سمت پیاده مداری و دوچرخه سواری یکی از دلایل عدم میل رغبت شهروندان به این امر میباشد.
ایشان با ارایه آمارهای مصرفی بنزین و همچنین میزان هزینه های آن به بررسی نقش دوچرخه در کاهش این هزینه های اشاره کردند
میزان مصرف بنزین در ۸ ماه اول سال ۹۵ در استان ۷۵ میلیون لیتر
میانگین مصرف گاز CNG در استان ۱۴۵ میلیون متر مکعب
جمعیت شهری شهر قزوین ۴۸۰هزار نفر که اگر از این میزان در خوش بینانه ترین حالت ۱.۵ درصد آن ها از دوچرخه استفاده کنند صرفه جویی معادل ۳۶۰۰ لیتر در روز خواهیم داشت
که این میزان در سال معادل ۱.۶ میلیارد تومن خواهد بود
در واقع با افزایش ضریب استفاده از دوچرخه ۱.۵ درصد به ۱۰ درصد میتوان شعار اقتصاد مقاومتی را به عمل برسانیم

 

جناب آقای مهندس عباس وثیق نیا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، روز چهارشنبه در «اولین همایش چشم انداز حمل و نقل پاک با محوریت دوچرخه» در شهر که در سالن اجتماعات نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد ضمن خوش آمدگویی به حضار و مسئولین و مدیران شهری و ودوستداران دوچرخه شهر قزوین اظهارداشتند که هرچند با تعامل شورای شهر و شهرداری کارهای خوبی در شهر قزوین صورت گرفته و می توانیم در بخش های سالم سازی محیط شهری هم کارهای مطلوبی را عملیاتی کنیم، باید زیرساختهای شهری را برای اجرای طرح های مهم در قزوین مهیا کنیم تا اگر قرار شد پایلوت طرحی باشیم بتوانیم آن را عملیاتی کنیم در واقع در شهرقزوین باید برای دوچرخه سواری مردم مناسب سازی شود تا فرهنگ استفاده از آن را ترویج کنیم.
وایشان اظهارداشتند در حال حاضر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ۹۵۰۰ نفر در رشته های هفت گانه عضو هستند و خدمات قابل توجهی در حوزه شهرسازی و ساختمان به مردم ارائه می کنند و از وظایف این سازمان ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است که یکی از آنها دوچرخه سواری است و باید در این عرصه از ظرفیت سازمان برای مناسب سازی مسیرها بخوبی استفاده شود.
ایشان در بیانات خود ابراز داشتند که شهرداری قزوین در ایجاد مسیرهای دوچرخه کارهای خوبی صورت داده اما باید این فعالیتها با همکاری سایر نهادها تداوم یابد تا مسیرهای دوچرخه سواری تکمیل شود، اما متاسفانه هنوز در مسیر ورودی برخی ادارات موانعی هست و برای توقف و نگهداری دوچرخه هیچ امکاناتی تعبیه نشده که باید در این زمینه نیز اقدام لازم صورت گیرد.
همچنین ایشان تصریح فرمودند، بررسی پلاک گذاری برای دوچرخه، بیمه دوچرخه سواران وتشویق کارمندان برای استفاده از این وسیله نقلیه سالم از کارهایی است که باید در اولویت برنامه های مسئولان قرار گیرد.