در راستای توسعه روابط حقوقی؛

کانون وکلای دادگستری قزوین و وکلای دو کانون وکلای إستانبول و إنکارا از ترکیه تبادل نظر کردند.

این دیدار با هدف توسعه روابط حقوقی میان کانون وکلای دادگستری قزوین و کانونهای وکلای  ترکیه  در در محل کانون قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، تیم سه نفره ای از کانونهای وکلای دادگستری استانبول و انکارا با حضور در قزوین درمورد گسترش همکاری های حقوقی خود با کانون وکلای دادگستری قزوین در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار که با حضور “حسین ماهیر” و ” کوبلای باران” نمایندگان کانون وکلای دادگستری استانبول و انکارا به همراه  “تورج علیپور” وکیل ترکیه ای ایرانی الاصل  و با همراهی “پیمان زمانی” وکیل دادگستری و مسئول سابق انفورماتیک کانون وکلای البرز در محل کانون وکلای دادگستری قزوین برگزار شد، طرفین بر گسترش همکاری های حقوقی و امضای تفاهم نامه های همکاری  در آینده نزدیک تاکید کردنده و کارگروهی در این خصوص تشکیل دادند.

تیم حقوقی ترکیه ای حاضر در قزوین پس از اینکه از قسمت های مختلف کانون از جمله کمسیون کاراموزی،ستاد معاضدت،انفورماتیک و سایر قسمتها با توضیحات ریاست کانون وکلا  بازدید کردند با حضور در هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین درباره شرایط حقوقی دو کشور و نحوه برقرای تعامل در زمینه گسترش همکاری های دوجانبه رایزنی کردند.

حاضرین پس از معرفی کامل خود درباره نحوه فعالیت و ارتباط دو کشور و شرایط حاکم در حوزه خدماتی خود مطالبی را بیان کردند.

حسین ماهیر از کانون وکلای استانبول در این نشست ضمن تشکر از استقبال گرم همتایان خود در استان قزوین و دیدگاه متعالی هیات مدیره کانون و سیاستهای مدیریتی ایشان، بیان کردند که:

 کانون وکلای استانبول دارای چندین کمیسیون مهم  بوده که مهم ترین آنها کمیسیون های انفورماتیک و  دفاع از خشونت علیه زنان است که وی مسیولیت انرا به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در داده پردازی و ارتباطات و امورسایبری  فعالیت گسترده ای  دارد ابراز کرد: اکنون در ترکیه تجارت الکترونیک و بحث فناوری اطلاعات در سیستم قضایی این کشور مطرح است و پیشرفتهای بسیاری حاصل شده است به طوری که مراجعه حضوری به دادگاه بسیار کم اتفاق می افتد.

غلامرضا تجدد رییس کانون وکلای قزوین هم در این نشست ضمن خوشامد گویی، با بیان اینکه ایران و ترکیه زبان مشترک زیادی باهم دارند افزود: علیرغم وجود ۳۰-۲۸میلیون هم وطن ترک زبان در کشور و علائق فرهنگی و دینی گسترده، متاسفانه در زمینه تفاهم در بسیاری از موضوعات خاص با وجود همجواری بسیار ضعیف عمل کرده ایم که مباحث  حقوقی و قضایی نیز یکی از همین زمینه هاست.

وی با اشاره به اینکه در سی سال گذشته بیشترین تجارت را با ترکیه داشته ایم با این وجود کم ترین تبادل حقوقی را با این کشور داشته ایم  بطوری که کمترین ترجمه کنب حقوقی و قوانین به زبان دو کشور وجود دارد، لذا برگزاری این نشست دو جانبه با توجه به وجود دهها هزار شرکت صنعتی و تجاری در این استان سراغاز و زمینه گسترش تعاملات حقوقی با این کشور همسایه است.

رییس کانون وکلای قزوین درباره اهداف برگزاری این نشست هم خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی در زمینه حقوقی میان دو کشور و سرمایه گذاری و تجارت و امنیت حقوقی و تجارت بین الملل و استفاده متقابل کانون های وکلای دو طرف از تجربیات یکدیگر و برگزاری کارگاه های مشترک در آینده و… از مهم ترین اهداف ما در زمینه ایجاد تعامل حقوقی با همتایان ترک خود بوده است.

کوبلای باران از اعضای کانون وکلای انکارا هم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار برنا درباره هدف خود از حضور در قزوین گفت: ایران و بالتبع استان قزوین یکی از استان های پیشرو در مسائل حقوقی در منطقه است که همین امر پای ما را به این استان باز کرد.

وی ادامه داد: ایجاد روابط حقوقی و توسعه آن و موقعیت تجاری قزوین و نیز فضای امن آن برای تجارت سرمایه گذاران ترکیه ای باعث شد تا با حضور در این استان درصدد امضای تفاهم نامه های همکاری دوجانبه باشیم.

این عضو جامعه حقوقی ترکیه تصریح کرد: به دنبال ایجاد پل ارتباطی و ادامه همکاری حقوقی بین دستگاه حقوقی ایران و ترکیه بودیم که کانون وکلای قزوین در این زمینه پیشتاز بوده و بهترین انتخاب به نظر آمد.

کوبلای باران در پاسخ به این سوال که چه شد استان قزوین را برای این همکاری انتخاب کردید هم گفت: دوستی طرفین و دیدگاه توسعه گرایانه هیات مدیره کانون قزوین در راستای امر وکالت و کارهای بزرگ در خصوص سازمان های مردم نهاد به عنوان یک مجموعه صنفی مدنی از عمده ترین دلایل حضور ما در قزوین بود.

وی در خصوص کودتای اخیر ترکیه و اینکه آیا این جریان نمی تواند در روابط حقوقی دو طرف خدشه ایجاد کند هم عنوان کرد: این مسائل ارتباطی با دولت نداشته و طرفین در یک فضای امن حقوقی به تبادل اطلاعات خواهند پرداخت.

عضو کانون وکلای آنکارا همچنین درباره فضای جلسه و برنامه خود برای گسترش همکاری های حقوقی با طرف قزوینی هم گفت: با توجه به رایزنی با سفیر ایران در آنکارا دو نهاد مدنی کاملا با هم متفق القول هستند تا در آینده به یک تفاهم همه جانبه دست پیدا کنند.

باران ادامه داد: در هیات مدیره پیشنهادات خوبی مطرح شد که می تواند در جهت گسترش تبادلات حقوقی دو طرف سازنده باشد که امیدواریم این نشست از جهت حقوقی هم برای مردم و هم اعضای کانون وکلای طرفین مفید واقع شود.

گفتنی است پس از بیان دیدگاه های اعضای هیات مدیره کانون وکلای قزوین و ترکیه و چاره اندیشی در این خصوص دو طرف برای دیدار با رییس کل دادگستری استان قزوین  راهی این اداره کل شدند و به تبادل اطلاعات و تجارب خود پرداختند و از نقاط قوت و ضعف موجود در امور اجرایی دستگاه قضاء هر دو کشور صحبت بعمل آمد.

در این نشست توجه بخصوصی به مبحث خدمات الکترونیک قضائی گردید و از نوآوری هایی که دستگاه قضائی ترکیه با همکاری کانون های وکلای آن کشور موفق به پدید آوردن آنها شده اند صحبت شد. بدون شک گفتگو در این مباحث که همگی در راستای بهره مندی از تجارب و استفاده از نقاط قوت دو کشور بوده است موجب تقویت بیش از پیش سطح همکاری بین کانون وکلای دادگستری قزوین و دادگستری کل استان قزوین در خصوص خدمات الکترونیک قضایی خواهد شد.