به گزارش ایرنا در این مراسم که روز چهارشنبه با حضور استاندار، امام جمعه قزوین، جمعی از وکلا، اساتید و دانشجویان حقوق برگزار شد دکتر سعید حبیبا و دکتر محمد آشوری از اساتید علم حقوق و مفاخر علمی استان قزوین از خصوصیات اخلاقی و علمی دکتر صفایی سخن گفتند.


رییس موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به خصوصیات اخلاقی این استاد برجسته علم حقوق گفت: قلم شیوا و روان دکتر صفایی موضوعات پیچیده حقوقی را به زبانی روان به تحریر در می آورد و وی علاوه بر تالیف و ترجمه ۱۶ اثر در زمینه حقوق خصوصی مقالات زیادی نیز نوشته و پروژه های زیادی را در دانشگاه تهران مدیریت کرده اند.

دکتر سعید حبیبا با اشاره به سابقه آشنایی دیرینه با دکتر صفایی افزود: ایجاد تغییر در رشته حقوق کمی سخت است و بنده زمانی که با مدرک دکترا مالکیت فکری به ایران بازگشتم این رشته در کشور شناخته شده نبود، اما با حمایت و پشتیبانی دکتر صفایی توانستیم این رشته را در دانشگاه تهران نهادینه و ایجاد و پس از آن بود که رشته های دیگری از علم حقوق راه اندازی شدند.

وی اضافه کرد: دکتر صفایی علاوه بر علم زیاد و اشراف کامل به شاخه های حقوق از اخلاق برجسته ای نیز برخوردارند و امیدواریم وجود چنین بزرگانی موجب بهره گیری و الگوگیری بیشتر دانشجویان از آنان شود.
دکتر محمد آشوری استاد حقوق دانشگاه تهران نیز در ادامه این مراسم از دکتر صفایی بعنوان یکی از مفاخر بزرگ استان قزوین و کشور یاد کرد و گفت: این حقوقدان بزرگ از جایگاه رفیع علمی و اخلاقی در بین استادان و حقوقدانان کشور برخوردار است.
وی افزود: آشنایی ایشان با تحصیلات حوزوی و همچنین با روش تحقیق و مطالعه و درک حقوق کشورهای غربی، ایشان را در زمره اساتید حقیقی حوزه و دانشگاه قرار داده است.
آشوری، فروتنی، اخلاق و بی تکلفی را از جمله ویژگی های بارز شخصیتی استاد صفایی عنوان کرد و ادامه داد: ایشان نسبت به تکریم همگان و ارجاع به آثار علمی آنان همواره تلاش کرده است و هیچگاه نیز بدنبال مال اندوزی نبوده اند.
رییس بنیاد نخبگان استان قزوین نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر تکریم جایگاه معلمان و اساتید گفت: جست وجو و تدقیق در روایات مختلف نیز اهمیت شناساندن و احترام به اساتید را نشان می دهد.
کریم افشار افزود: این همایش با هدف نکوداشت دکتر حسین صفایی یکی از عالمان برجسته استان قزوین برگزار می شود تا با تبدیل آن به سنتی حسنه بتوانیم سهمی هر چند کوچک در معرفی مفاخر ملی خود داشته باشیم.
وی اساتیدی مانند دکتر صفایی را از شناسنامه های شهر دانست و افزود: با معرفی و تجلیل این مفاخر که از جنبه های مختلف اخلاقی و علمی الگو هستند، می توان به هویت سازی خوبی از قزوین و همچنین الگوسازی آنان در میان جوانان رسید.
افشار از برنامه ریزی برای برپایی آیین های نکوداشت برای چهرهای ماندگار علمی و فرهنگی استان قزوین خبر داد و گفت: تلاش می کنیم در پاییز سال آینده نیز مراسم بزرگداشت دکتر محمد عاشوری یکی دیگر از افتخارات استان قزوین در رشته حقوق را برگزار کنیم.
رییس بنیاد نخبگان استان قزوین افزود: با وجود آنکه استان قزوین دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد اما وجود نخبگان در رشته های مختلف موجب شده است تا چگالی فرهیختگان استان قزوین در بین کشور بالا باشد.
سیدحسین صفایی فرزند حجت الاسلام سیداحمد صفایی سال ۱۳۱۲ در شهر قزوین چشم به جهان گشود و پس از اتمام دوره متوسطه ابتدا به دانشکده الهیات دانشگاه تهران رفت، اما در سال ۱۳۳۲ وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و با کسب رتبه نخست مدرک لیسانس قضایی دریافت کرد.
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق تطبیقی از دانشکده بین المللی شهر استراسبورگ، کارشناسی آکادمی حقوق بین الملل لاهه و مدرک تخصصی دوره حقوق انگلیس از دانشگاه کمبریج است. 
استاد صفایی در سال ۱۳۴۴ موفق به کسب مدرک دکترای دولتی رشته حقوق خصوصی از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس و همچنین برنده جایزه علمی لورا از این دانشکده شد. ایشان از سال ۶۷ تا ۷۱ ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را برعهده داشت. 
دکتر صفایی در طول زندگی پربار علمی خود دارای آثار و تألیفات متعددی در حقوق تطبیقی نگاشته است.

photo_2016-03-03_17-26-03 photo_2016-03-03_17-26-12 photo_2016-03-03_17-26-19 photo_2016-03-03_17-26-28 photo_2016-03-03_17-26-33 photo_2016-03-03_17-26-44