رئیس کانون وکلای استان قزوین گفت: تشکیل و تقویت موسسات داوری برای کاهش پرونده در محاکم قضایی، نیازمند بسترسازی مناسب، برنامه ریزی و تدبیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تجدد به مناسبت هفتم اسفند روز وکیل روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران در محل کانون وکلای دادگستری قزوین اظهار داشت: حفظ استقلال نهاد وکالت می تواند در احقاق حقوق مردم نقش موثری ایفا کرده و پایه های دموکراسی را تقویت کند.

وی افزود: با لایحه استقلال نهاد وکالت باید بتوانیم با احقاق حقوق مردم دفاع شایسته ای از مردم داشته باشیم و مورد اعتماد موکلان قرار گیریم.

تجدد بیان کرد: کانون وکلا یک نهاد مستقل با کارکرد ویژه و عمومی است و با جدایی از حاکمت می تواند به وظایف مهم خود به طور مستقل عمل کند که دفاع از حق مردم، آزمون وکلا، استخدام، تربیت و آموزش وکلا، مراسم تحلیف از جمله وظایف آن است.
وی گفت: داوری سازمانی از دیگر کارهای کانون وکلاست که با تشکیل اتاق داوری به سمت رسیدگی به دعاوی و اختلافات به صورت کدخدا منشی گام برداشته ایم که این کار در بخش صنعت هم اخیرا آغاز شده است.

رئیس کانون وکلای استان قزوین یادآورشد: برای حفظ استقلال کانون وکلا، دوری از سیاسی بازی و سیاست زدگی ضروری است و تلاش می کنیم در دوران جدید فعالیت خود ضمن تقویت جایگاه کانون از مسائل سیاسی پرهیز کنیم.

وکالت و حق دفاع یک عشق است

تجدد یادآورشد: کار وکالت بسیار سخت و پر مسئولیت و حساس است اما با عشق می توان همه مشکلات را پذیرفت و هنگامی که از حق انسانی دفاع می شود رضایت درونی می تواند یک وکیل را برای تداوم کار تشویق کند.

وی بیان کرد: دنبال تقویت انسجام کانون وکلا با حفظ مرز استقلال هستیم که در این میان برای رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی مالی برنامه ریزی کرده ایم و امیدواریم بتوانیم ضمن تقویت جایگاه خود به هجمه های غیر منطقی که به این نهاد می شود نیز پاسخگو باشیم.

رئیس کانون وکلای استان قزوین یادآورشد: متاسفانه جایگاه وکالت به دلیل برداشت غلط حاکمیت و اشتباه برخی همکاران متزلزل شده و با هجمه غیر منصفانه از سوی برخی رسانه ها و مسئولان شاهد خدشه وارد شدن به این نهاد هستیم که تلاش می کنیم با نهادینه کردن استقلال واقعی کانون وکلا و شناساندن اهمیت آن به مردم این بی مهری را جبران کنیم.

تشکیل موسسات داوری برای کاهش پرونده در محاکم

تجدد از تشکیل موسسات داوری در استان هم خبر داد و یادآورشد: راه اندازی موسسات داوری برای کاهش تراکم پرونده در محاکم قضایی کار خوبی است اما برای اثربخشی نیازمند بستر سازی مناسب در این زمینه هستیم.

وی گفت: در گذشته یک بخش از کار با ارجاع مسائل به شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می گرفت و امروز طرح موضوع موسسات داوری می تواند اختلافات ایجاد شده در حوزه های مختلف را با میانجیگری و کدخدامنشی بسرعت حل کند که اتفاق خوبی است.

تجدد بیان کرد: برای نتیجه دادن این طرح باید بستر لازم برای میانجی گیری فراهم باشد که با درایت و برنامه ریزی می توان به نتایج مورد نظر دست یافت.

رئیس کانون وکلای استان قزوین یادآورشد: اساس کار حل اختلاف بر مبنای میانجی گری و فعالیت های کدخدامنشی و گفتگو و مصالحه بسیار ارزشمند است اما نباید عجولانه و بدون کارشناسی باشد لذا بسترسازی لازم است و اگر بتوان برای این موسسات داوری یک قوانین حداقلی تنظیم کرد تا هر کس نتواند بدون داشتن تخصص در آن ورود کند و شرایط تعریف شود می توان امیدوار بود نتایج ارزشمند و قابل توجه باشد.